Blogg

Hva er fem om dagen?

Fem om dagen er en kampanje for å få oss til å spise mer frukt og grønnsaker. Helsemyndighetene anbefaler minst 500 gram frukt og grønnsaker daglig, fordelt på minst 3 porsjoner grønnsaker og 2 porsjoner frukt. Grønnsaker kan man stort sett spise ubegrenset av, med unntak av avokado som inneholder mye fett. Selv om avokadoen er energirik, inneholder den gunstige fettsyrer og bør absolutt være en del av kostholdet, men i begrensede mengder. Frukt inneholder mye vitaminer og mineraler, men grunnet et høyt sukkerinnhold bør ikke inntaket overstige 2 porsjoner om dagen.

Energirike grønnsaker og belgfrukter som potet, linser, bønner og lignende regnes ikke som en del av fem om dagen. Det betyr derimot ikke at det er usunt. Belgfrukter er noe av det sunneste du kan spise og bør inngå i flere måltider i løpet av uken. Poteten er også et sunnere alternativ enn ris eller pasta, men tilberedningsmetoden spiller selvsagt en stor rolle. Pommes frites og chips er ikke sunt under noen omstendigheter!

Akkurat som det er slitsomt å telle kalorier kan det være slitsomt å telle antall porsjoner med frukt og grønt i løpet av dagen. Fokuser heller på grønnsakene og lag maten din deretter, la kjøtt og fisk spille annenfiolin. Jeg sier ikke at du kun skal spise grønnsaker og i ekstreme mengder, men la grønnsakene skape harmoni og balanse på tallerkenen. En rett blir ikke bra selv om du har fått tak i den beste biffen! På denne måten får du også i deg alle næringsstoffene du trenger uten å tenke over mengde.

Det er lett å spise 500 gram frukt og grønt i løpet av en dag! Et eple og en banan dekker fruktinntaket. La lunsjen bestå av en Tunawrap og nyt en Grønn suppe med posjert skrei til middag og du er i mål!

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply