Alle oppskrifter Glutenfri Sauser & krafter Supper & gryter Video

Grønnsakskraft – base til alt av supper, sauser og gryteretter

Grønnsakskraft er utrolig enkelt å lage og veldig anvendelig. Det kan brukes til alt av supper, gryteretter og i curry. Jeg bruker denne basen i blant annet Chili sin carne, Lys grønnsaksgryte med hvite alubiabønner, Grønne pepperlinser og mye mer.

Vanligvis når man lager kraft kaster man det man har trekt ut smaken av. Det er forståelig når det er snakk om avskjær, ben og lignende, men er det egentlig nødvendig når man lager grønnsakskraft?

I denne oppskriften legger jeg opp til at det blir null svinn ved å kutte grønnsakene i passene biter og kun bruke grønnsaker som er relativt nøytrale i smaken. Da er det bare å sile av herlig grønnsakskraft og bruke grønnsakene til andre ting. Jeg lager alltid en stor porsjon og fryser det jeg ikke bruker.

Grønnsakskraft med grønnsaker kan også være en rett i seg selv. På bildet under har jeg kun smakt til med salt, nykvernet pepper og persille og det smaker helt nydelig!
rbp-5
Bruk en gryte som rommer minst 5 liter til denne oppskriften. Eventuelt kan man bruke 2 gryter og blande kraftene sammen etterpå.

Ingredienser
1 kg gulrot i terninger på ca 1-2 cm
1 kg løk i grove terninger
500 g sellerirot i terninger på ca 1-2 cm
500 g kålrot i terninger på ca 1-2 cm
2 middels store purreløk i terninger på ca 1-2 cm
Vann

Vask, skrell og kutt grønnsakene som beskrevet i ingredienslisten.
Ha alle grønnsakene i en gryte og dekk med vann.
Kok opp og sett på lokk.
Skru ned temperaturen og la kraften småkoke i ca 3 timer.
Sil av kraften og avkjøl.
Bruk det du trenger av kraft og/eller grønnsaker og frys ned det som blir til overs.

grsk+

grskkk

 

 

 

You Might Also Like...

No Comments

Leave a Reply